Bezoekersteller

De laatste 5 artikelen

woensdag 12 september 2012

Red de puntkomma

Ik was een bijlage aan het lezen en ik schrok me rot!
In een column kwam ik een puntkomma tegen, in een lange zin. Zomaar, out of the blue. En het verrassende was: de puntkomma was ook nog juist gebruikt!


De trouwe  lezer van dit taalblog zal onmiddellijk begrijpen dat ik blij verrast was. Minstens twee keer eerder schonk ik aandacht aan het juist of onjuist gebruik van dit taalfossiel. Ik heb me steeds opgeworpen als een soort taalkundige Greenpeace-actievoerder voor het behoud van de laatste puntkomma's.

Ik ga niet opnieuw uitleggen wat de functie is van de puntkomma. Kijk maar bij Onze Taal. Wel bepleit ik het gebruik van dit reuzehandig leesteken.

Er zijn 3 soorten mensen:

1. Mensen die de puntkomma nooit gebruiken. De grootste groep.
2. Mensen die de puntkomma wel gebruiken, maar foutief (meestal verward met de dubbelepunt). Een kleine groep.
3. Mensen die de puntkomma wel regelmatig en juist gebruiken. Een te verwaarlozen groep.

Lees dit maar als de noodkreet van een verdrietige puntkommaneuker.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten