Bezoekersteller

De laatste 5 artikelen

vrijdag 20 april 2012

De olifant en de pyjama

geen olifantenpyjama maar olifantenregenpak

Max Pam citeerde vandaag in de VK de beroemde humorist Groucho Marx, n.a.v. de koning en de afgeknalde olifant:

"Vanochtend heb ik een olifant in mijn pyjama doodgeschoten.


Hoe die olifant mijn pyjama heeft aangekregen, is me een raadsel."

De volgorde van de zinsdelen en delen van zinsdelen plaatsen we meestal automatisch goed, tenzij we slordig zijn of emotioneel. Dat kan tot misverstanden leiden of het is onbedoeld grappig. Zoals hier, maar niet onbedoeld maar bewust. Die Groucho was een taalkunstenaar.

'In mijn pyjama' moet dus direct achter het woordje 'ik' komen.
Dus zaken die bij elkaar horen, moet je dan ook achter elkaar zetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten