Bezoekersteller

De laatste 5 artikelen

donderdag 22 maart 2012

Lessen Nederlands weer op de agenda



Vandaag een ingezonden brief in de VK, me uit het hart gegrepen.
Teneur:
Leerlingen kunnen geen boek of lange tekst meer lezen. Kennen geen spellingsregels en hebben geen idee van grammaticale regels. SMS'en, ja dat kunnen ze wel. Dat is ook taal, maar geen ABN. De ingezondenstukkenschrijver schreef dat ze op school nog maar 1 uurtje taal/Nederlands krijgen op de basisschool, in het voortgezet onderwijs en in het mbo.
Toen ik nog mbo-docent was, kregen de leerlingen minimaal 3 uur Nederlands per week.
Daarna werd het vak maar afgeschaft. "Ze leren het wel bij de andere vakken." Ik als vakdocent Nederlands was ook niet meer nodig; ik moest me maar met leerlingbegeleiding  en ict bezighouden. Ook leuk, maar ik dacht: mijn leerlingen hebben goede taallessen zo broodnodig.

"De school moet vooral leuk en gezellig zijn." Nou, dat hebben we geweten. Allerlei basisvaardigheden zoals goede taallessen waren niet meer nodig en nu zitten we met de gebakken peren.

Mijn remedie (ouderwets maar eigenlijk heel modern):
veel kleinere klassen, alleen vakdocenten, meer taaluren verplicht, normen opwaarderen, betere scholing taaldocenten, landelijk examen Nederlands, stimuleren literaire en semi-literaire boeken lezen ( zoals Mats Beek uit Veenendaal met zijn klassen doet).
Met honderden taalwebsites als extra materiaal kunnen de lessen Nederlands best interessant, leuk en nuttig zijn.

Taalvaardige leerlingen, die zich ook nog hebben verrijkt met goede boeken, zijn overal welkom. Redenen te over om dat als samenleving, als politiek, na te streven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten