Bezoekersteller

De laatste 5 artikelen

dinsdag 29 november 2011

Over pantoffels, pantoffelhelden en pantoffelparades

Gisteren kocht in het Duitse plaatsje Gronau een paar pantoffels. Ja ja,  Ariërs hebben niet alleen blond haar, blauwe ogen en een goddelijk naakt torso, maar sommige Ariers hebben 's avonds koude voeten en behoeven ook een paar warme pantoffels. Onder de Germaanse strijders bevinden zich ook ongetwijfeld pantoffelhelden.
Of ik ook een pantoffelheld ben, laat ik geheel aan het oordeel mijner vrouw over. Doch ik denk dat zij mild zal oordelen: niet elke pantoffeldrager is meteen een pantoffelheld.

Mijn oude pantoffels - type geruit en gevilt (van vilt gemaakt, gevild is wat anders)- zijn overgegaan op het eigendomsrecht van mijn oude schoonvader. Hij wees naar de mijne en riep (hij is hardhorend): Die wil ik ook! Staande deze uitroep, kreeg hij de mijne in de schoot geworpen, want hij gaat never in zijn eentje op pantoffeljacht.


Ik heb het nog geprobeerd met Spaansche Muilen. Dat zijn van die low budget-ondingen die ik altijd een voor een verlies als ik de trap nederdaal.


Gisteren stiet ik op het oude woord 'pantoffelparade' (las het in de Navorscher- ca. 1851).
Ik kende het woord niet, maar nu wel. In landen rondom de MiddellandseZee placht men de toekomstige partner te zoeken op een zekere plaats (een boulevard bijv.) op een zekere tijd. Er waren nog geen dating sites. In Nederland bestaat ook al eeuwenlang de pantoffelparade, de huwelijksmarkt. Flaneren om te zien en om gezien te worden.

Voorbeelden:
In Katwijk aan Zee weet iedereen dat als je op zondagmiddag (tussen de 2 kerkdiensten door) op de Boulevard ('de Wurft') gaat flaneren met je vrienden of vriendinnen, het de bedoeling is om zo mogelijk een partner aan de haak te slaan (om maar een vissersterm te gebruiken).

In mijn geboorteplaats Veenendaal had je 2 pantoffelparades. De Hoofdstraat ( 'de Stroat') en op het landgoed Prattenburg, bij 'Hannes Hu', waar de belendende bosschages een uitstekende scharrelmogelijkheid boden. Het schijnt dat deze huwelijksmarkt er nog steeds voorkomt. Ik vermoed dat elk dorp of elke stad vroeger en nu zo'n pantoffelparade  had of heeft.

Over de vormgeving van de pantoffel wil ik alleen zeggen dat de keus enorm is: ijsbeerkoppen, rendierkoppen, berenkoppen, bert en erniekoppen, you name it.

De pantoffel is al erg oud. Alle informatie over de pantoffel en alle afleidingen
vindt u hier: pantoffelinfo

Vorige week werd Mister PSV Willie van der Kuylen vereerd met een mooi boek over zijn leven en carrière . Deze topscorer uit vervlogen tijden was een enorme pantoffelheld:  als de bal op Willie gespeeld werd, dan nam hij die bal ongenadig op zijn pantoffel. Hoeveel ballen hij niet op zijn pantoffel nam, niet normaal. In het moderne voetbal sterft het bijna uit: de bal-op-de pantoffel-nemers, mijn pantoffelhelden!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten