Bezoekersteller

De laatste 5 artikelen

woensdag 29 juni 2011

In Twente (Deep East) praten ze heel raar

Van mijn goede vriend Henk Deerenberg uit het keurige Hoofddorp ontving ik de volgende bijdrage voor mijn taalblog:


"Wij zijn net terug van een binnenlandse vakantie.
We waren in Tilligte (gemeente Dinkelland).

In een pannenkoekenhuis lazen we de menukaart.
Extra belegen pannenkoeken....Euro.
Wij besloten deze soort maar niet te nemen.

Volgens de eigenaar van onze vakantiewoning hadden we een ongebreideld uitzicht.
Gevoelsmatig denk ik dat dit geen goede omschrijving van het uitzicht was.

De  inrichting van het vakantiehuis was niet modern, wist hij ook te melden, en vervolgde zijn zin met: "misschien vindt u het wel wat uitbollig, maar hopelijk toch gezellig". 


Tot zover Henks vakantietaalbelevenissen. 
Normaal schrijf ik mijn blogjes zelf, maar dit is te aardig om niet te gebruiken. 


Hoewel ik in Twente woon, zal ik er nooit op vakantie gaan. Je kunt toch met goed fatsoen niet op een feestje aankomen met: "We zijn net terug van een fijne vakantie in Tilligte." Meewarige blikken zijn je deel, nadat je eerst hebt uitgelegd waar dat Tilligte topografisch valt te ontdekken. 

Iemand uit Hoofddorp gaat naar Bali of de Seychellen, maar niet naar zo'n dorp waar ze jaarlijks een kermis hebben en waar comazuipen het hoogste cultuurgoed is. Dat ze daar ook nog een dialect spreken dat hinderlijk doorklinkt in de wervende teksten voor de toeristen, is onvermijdelijk. 

Maar och, in Tilligte heb je vast veel koeien, stoere jongens met puisten, op motoren, mooie boerderijen, een kaasmakerij en een pannenkoekenrestaurant. En het ligt in de buurt van het altijd dynamische Almelo, ook al zo'n parel van Twente, net als Tilligte. Zo'n dorp is altijd nog wel goed voor een leuk stukje in een taalblog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten