Bezoekersteller

De laatste 5 artikelen

woensdag 3 november 2010

Behangen- verleden tijd?

Ik vroeg mij af wat de verleden tijd is van behangen (voorzien van wandpapier).

Je kunt het natuurlijk opzoeken in het woordenboek, maar probeert u het even zonder en reageer.

Dit vroeg ik mij af, toen ik bezig was bij het samenstellen van een lijst met
Veenendaalse dialectwoorden.  (Op internet te bekijken dus)

Mijn overleden moeder sprak op een familiefilmpje aldus: "Ze hebben daor eerst alles behonge".
Het valt mij op dat ik eigenlijk nooit iemand het werkwoord behangen in de verleden tijd heb horen gebruiken. Klopt deze observatie?

2 opmerkingen:

  1. Ik weet het niet zeker Frans, maar ik denk gewoon: heb/hebben toevoegen.

    'Mijn overleden moeder sprak' ook wel een nadenkertje...Zoek de fout... maar ik weet niet of dat de bedoeling was.(Toevallig v.a. op Hongaarse les een vergelijkbare zin... in dit soort situaties beter aanvangen met: Op een familiefilmpje.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Frans, de beheerder4 november 2010 om 22:23

    Van die overleden moeder.... m.i. kan dat best. Of geloven alle lezers in spiritisme?

    Die oplossing met heb, ja dat ligt voor de hand. Dat doen mensen onmiddellijk. Mijn vraag was meer: waarom gebruiken mensen bij sommige werkwoorden de verleden tijd niet?
    Bijv. bij stofzuigen.
    Wie weet nog meer voorbeelden?

    BeantwoordenVerwijderen