Bezoekersteller

De laatste 5 artikelen

zaterdag 13 maart 2010

Aanhalingstekens - welke functies?

Een jonge internetjournalist van Elsevier schreef gisteren over het vertrek van Wouter Bos:

PvdA-Kamerleden Mei Li VosDiederik Samsom en Paul Tang zijn ‘aangedaan’ door het vertrek van hun leidsman.


Waarom staat 'aangedaan' tussen aanhalingstekens? In mijn eerste reactie was ik licht geschokt. Ik meende dat
de journalist vond dat de drie genoemde PvdA-Kamerleden niet echt aangedaan waren en dat het krokodillentranen waren. Aangedaan, maar niet heus. Ik schreef de journalist dat ik het onbehoorlijk vond dat hij de integriteit van de drie in twijfel trok.
Hij antwoordde mij dat hij dat niet had bedoeld. Hij citeerde ze, ze hadden letterlijk "aangedaan' gezegd.


Ik was gerustgesteld: de Kamerleden hadden "echt wel" een traantje gelaten.


Aanhalingstekens kunnen de volgende functies hebben:
1. iemand letterlijk aanhalen of citeren (een quote)
2. iets niet echt menen, juist het omgekeerde menen, maar niet heus
3. als je een woord even wil benadrukken, er uit wil lichten
4. als je een naam van iets wil aangeven.( "De Avonden" is een meesterwerk van G. Reve)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten