Bezoekersteller

De laatste 5 artikelen

dinsdag 23 februari 2010

Balkenende is gesneefd

Deze week hoorde ik iemand op tv (ik meende dat het journalist Jan Tromp was) zeggen dat het kabinet-Balkenende nu al voor de vierde keer is gesneefd.
Van dit laatste woord werd ik meteen blij. Het woord 'sneven' zal alwel in mijn slapende woordenschat, maar ik had het in geen jaren meer gehoord. Het is ook geen woord dat je op school leert. In mijn geval heb ik het waarschijnlijk geleerd toen ik voor mijn studie een Vondeliaans drama las, vermoedelijk De Gijsbrecht.
Daarin wordt het nodige gesneuveld, gesneefd dus. Het is oud-Nederlands, minstens 16e eeuws.
Grappig dat een zeer bekwame journalist als Jan Tromp het af en toe eens gebruikt. Echt een woord voor de liefhebber van taal.

sneven


` sne - ven
(sneefde, is gesneefd)
verouderd sneuvelen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten