Bezoekersteller

De laatste 5 artikelen

donderdag 28 januari 2010

De lessen Nederlands - Help!

Twitter-bloemlezing over de lessen Nederlands:


Jake020in de les nederlands saai... @ school
barthuiskenstijdens nederlands lekker hyven en twitteren! Prima les als je het mij vraagt!
EmilevangilsBij een saaie les Nederlands aan het genieten van het gesprek tussen @eenjurk en@dijkshoorn...
nikitaholstnu bij nederlands. pff kan de les nog saaier worden dan hij nu is! ..
XarishLes nederlands was eeecht funnyyy
MoonyStrawberryMorgen heb ik mijn Nederlands les van 8H40 tot 10H20 , I Hate my teacher :
KasperDink@ Wiskunde les van Abzizzzz. Al het hele jaar probeer ik uit te vissen welke taal hij spreekt. T is in ieder geval geen Nederlands.
nathelieeezit nu in de les nederlands, alle fucking sites zijn geblokt, kan niet op msn .. pfff
michellecoodeein de les @ nederlands, ik haat die vent
elineg1weer een saaie les Nederlands...
Aaron043van zo'n nederlands les wordt je geil.
_Lecy_Gulsah wilt grappig doen : ahah nieuwschierig . Khoop voor der dat ze morgen Nederlands les heeft op school
mike: @Gogero echt een rat man!Kon ik ook nog maar in me bed liggen.Ik zit nu gewoon bij een verschrikkelijke les nederlands-♥
tvanderhoogVreemde les Nederlands: eerst twee mensen eruit sturen en dan de klas uitlopen voor iemand anders zodat het lokaal leeg is. #vreemd
Hanouche@les nederlands woeh met moeite prestrntatie gehouden over boek die ik nie heb geleze gelukkig was er film die ik vroeger had gezien!
Ryan1806Eindelijk een leuke versie. Deze man bij Nederlands kan echt geen les geven...
DonnyWalsvoor het eerst in een paar weken weer in de les nederlands, weinig zin in
Raptalent@KiDKiD2 Ben in nl les, mr.graaven vertelt tories hahaha. Gezelluggg < Ik heb ook nederlands man www.taalblokken.nl shittt man.. pff

Mijn commentaar: Als docent Nederlands (meer dan 30 jaar) heb ik een beetje medelijden met mijn vakcolllega's en met de leerlingen. Als bovenstaande twitterberichten representatief zijn voor het huidige onderwijs in de Nederlandse taal, dan is dat zeer treurig. Mijn lessen probeerde ik altijd nuttig en prettig te maken. Geen pretlessen, maar lessen die de taalvaardigheid van de leerling meetbaar vergroten, lessen die als zinvol worden ervaren, met als kernvraag aan het begin: Wat heb je er aan in de praktijk? Hoewel niet elke les leuk kan zijn, is het de bedoeling dat de leerlingen niet met tegenzin de les in komen. Het is vooral motiveren dat wat je aan het doen bent, van pas komt in je verdere carrière en leven. Een gemotiveerde leerling leert beter, effectiever.


Mijn vraag aan de lezers: 
1) HOE HEBT U DE LESSEN NEDERLANDS ERVAREN, WAT HEBBEN ZE U GELEERD?
2) HEEFT U SUGGESTIES VOOR DE DOCENT NEDERLANDS VAN NU?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten